Algemene Voorwaarden WVB Energie Advies 2025
Energielabel, verduurzamingsadvies en warmteverliesberekening.
Deze Algemene Voorwaarden zijn van toepassing op alle aanbiedingen en opdrachten voor het leveren van een energielabel, verduurzamingsadvies en een warmteverliesberekening door WVB Energie Advies. Afwijkingen van de Algemene Voorwaarden zijn slechts geldig, als en voor zover ze uitdrukkelijk en schriftelijk tussen partijen zijn overeengekomen.
1. Aanbieding en opdracht
- Aanbiedingen zijn vrijblijvend en hebben een geldigheidsduur van 14 dagen, tenzij anders aangegeven. Opdrachten kunnen alleen schriftelijk worden aanvaard door (online) akkoord te gaan met de aanbieding en Algemene Voorwaarden door het gezamenlijk inplannen van een opdracht voor de fysieke inspectie of het aanleveren van de benodigde documenten.
- Onder opdrachtgever wordt verstaan: Diegene die opdracht geeft tot de dienst.
Onder opdrachtnemer wordt WVB Energie Advies verstaan.
- Onder een opdracht wordt verstaan: Het leveren van de afgesproken dienst tot het maken van een energielabel en/of verduurzamingsadvies voor het verbeteren van de energieprestatie van de woning en/of een warmteverliesberekening.
- Onder een energielabel wordt verstaan: Het op verkoop- en verhuurmomenten verplicht gestelde energieprestatiecertificaat (EPBD) voor gebouwen zoals bedoelt in het Besluit Energieprestatie Gebouwen (BEG), dan wel enige andere regeling.
- Onder verduurzamingsadvies wordt verstaan: Een advies op maat rapport, dat kan worden opgesteld voor een woning, inclusief het energiegebruiksgedrag, dat voorzien is van energiebesparende maatregelen, investeringsbedragen en terugverdientijden. Met het rapport wordt een eenvoudig rapport bedoeld, hetgeen geen inhoudelijk inzicht beoogt te geven over de technische staat van de installaties en/of het gebouw.
- Onder een warmteverliesrapport wordt verstaan: Een maatwerkrapportage, opgesteld voor een woning met hierin de berekende hoeveelheid vermogen die nodig is om binnen een bepaalde periode de woning en/of individuele ruimtes op een vooraf bepaalde temperatuur te krijgen.
2. Tarieven, betaling en levering
- Alle bedragen vermeld in de aanbieding en opdracht zijn inclusief 21% btw, tenzij anders vermeld. Betaling van de factuur zal door de opdrachtgever, binnen 14 dagen na dagtekening, geschieden door middel van een storting ten gunste van een door de opdrachtnemer aangewezen bankrekening. Betaling dient te geschieden zonder aftrek, korting of verrekening.
- In het geval van een tweede herinnering brengen wij € 25,-, zegge: vijf en twintig euro, administratiekosten in rekening.
- Als de factuur na twee betalingsherinneringen niet is voldaan, geven wij de vordering uit handen aan een incassobureau. Wij brengen alle kosten aan de schuldenaar in rekening, te weten: Administratiekosten, bureaukosten, aanmaankosten (w.o. kosten aangetekend verzenden) en buitengerechtelijke kosten.
- De opdrachtnemer behoudt het recht om de registratie van het energielabel in te trekken en eventuele rapportages/ berekeningen niet te verzenden wanneer de factuur niet tijdig door de opdrachtgever wordt voldaan.
3. Uitvoering van de opdracht
- Voor de opname van een energielabel en/of het geven van verduurzamingadvies en/of het opstellen van een warmteverliesberekening zal een energieprestatie-opnemer en/of energieprestatie-adviseur de woning opnemen. Onder energieprestatie-opnemer of –adviseur wordt een specifiek opgeleid persoon verstaan, die een hiervoor wettelijke toetsing met goed gevolg heeft doorstaan.
- De opdrachtnemer zal de opdracht met de zorg van een goed opdrachtnemer uitvoeren. Bij de opname van het gebouw dient de opdrachtgever zelf of een door de opdrachtgever aangewezen persoon aanwezig te zijn.
- De opdrachtgever is gehouden opdrachtnemer tijdig alle informatie te verstrekken, welke opdrachtnemer voor een correcte uitvoering van de opdracht nodig heeft of waarvan opdrachtgever behoort te weten dat deze informatie voor een correcte uitvoering van de opdracht vereist is. De informatie dient te worden verstrekt in de vorm en de wijze als door opdrachtnemer verzocht. Opdrachtgever staat in voor de juistheid, volledigheid en betrouwbaarheid van de aan opdrachtnemer verstrekte informatie, ook als deze van derden afkomstig is.
- Als de uitvoering van de opdracht wordt vertraagd doordat de opdrachtgever zijn in artikel 3 item 3 genoemde verplichtingen niet nakomt dan wel de door opdrachtgever verstrekte informatie niet voldoet aan het in artikel 3 item 4 bepaalde, zijn de daaruit voortvloeiende extra tijd en kosten voor rekening van de opdrachtgever.
- De opdrachtgever is op de hoogte van het feit dat de monitoringsgegevens van het object met betrekking tot het energielabel aan Rijksdienst voor Ondernemend Nederland (“RVO”) worden verstrekt ten behoeve van monitoring. RVO publiceert de gegevens van het energielabel op http://www.ep-online.nl/ep-online/ en is dus openbaar inzichtelijk.
- De opdrachtgever heeft het recht om het volledige projectdossier op te vragen.
- De opdrachtgever is op de hoogte van het feit dat het geen toegang verkrijgen tot een (woon)gebouw ten behoeve van een controleonderzoek tot verwijdering leidt van het energieprestatierapport uit het landelijk gegevensbestand van geregistreerde energieprestatierapporten.
- Na het voldoen van de factuur door de opdrachtgever aan de opdrachtnemer is de opdracht voltooid.
4. Overmacht
- Opdrachtgever en opdrachtnemer zijn niet gehouden tot enige verplichting uit hoofde van de opdracht, indien een van de partijen daartoe verhinderd is als gevolg van overmacht. Ziekte van de opdrachtnemer wordt gezien als overmacht.
- In geval van overmacht spannen zowel opdrachtnemer als opdrachtgever zich in (in onderling overleg), om de uitvoering van de opdracht doorgang te laten vinden.
- Zowel opdrachtgever als opdrachtnemer zullen in geval van verhindering door overmacht elkaar onverwijld informeren.
- Tijdens het bestaan van een situatie van overmacht worden de verplichtingen van de opdrachtnemer opgeschort en hebben beide partijen het recht om de opdracht te beëindigen. Zowel opdrachtgever als opdrachtnemer hebben geen recht op een vergoeding van een situatie ontstaan door overmacht.
5. Tussentijdse beëindiging
- Ieder van de partijen is gerechtigd tot (tussentijdse) ontbinding van de overeenkomst als de andere partij, na een deugdelijke schriftelijke ingebrekestelling waarbij een redelijke termijn gesteld wordt voor zuivering van de tekortkoming, toerekenbaar tekortschiet in de nakoming van wezenlijke verplichtingen ingevolge de overeenkomst.
- De overeenkomst eindigt met onmiddellijke ingang door overlijden van de opdrachtnemer, met wederzijds goedvinden of door faillietverklaring van de opdrachtnemer respectievelijk opdrachtgever.
6. Inschakelen van derden
- Opdrachtnemer is gerechtigd de uit de overeenkomst voortvloeiende diensten geheel, dan wel gedeeltelijk aan een derde uit te besteden. Vooraf zal opdrachtnemer dit kenbaar maken aan de opdrachtgever.
- De inschakeling van een derde zal geen verhoging van de kosten voor de opdrachtgever met zich meebrengen, tenzij vooraf anderszins wordt overeengekomen door opdrachtnemer en de opdrachtgever.
- Facturatie van een in te schakelen derde loopt via opdrachtnemer.
- Bij gelegenheid van de overdracht van de diensten aan derden zoals bedoeld in deze Algemene Voorwaarden, gelden deze Algemene Voorwaarden onverkort voor wat betreft de door de derde verrichte dienstverlening. Opdrachtnemer en de derde kunnen zich dan op deze Algemene Voorwaarden beroepen.
7. Wijzigingen Algemene Voorwaarden
WVB Energie Advies is bevoegd deze Algemene Voorwaarden te wijzigen. De door WVB Energie Advies gewijzigde Algemene Voorwaarden gelden tegenover opdrachtgever vanaf dertig dagen nadat deze schriftelijk van de wijziging op de hoogte is gesteld, tenzij opdrachtgever binnen die termijn schriftelijk aan WVB Energie Advies te kennen geeft tegen de wijziging bezwaar te maken. In het laatstbedoelde geval blijven de ongewijzigde Algemene Voorwaarden tussen partijen gelden totdat de opdracht is voltooid of de overeenkomst is beëindigd, doch niet langer dan drie maanden van het einde van de hiervoor genoemde termijn van dertig dagen. Duurt de overeenkomst daarna voort, dan zijn daarop vanaf dat tijdstip de gewijzigde Algemene Voorwaarden van toepassing.
8. Toepasselijk recht en geschillen
- Alle rechtsverhoudingen tussen opdrachtnemer en opdrachtgever waarop deze Algemene Voorwaarden van toepassing zijn, worden beheerst door Nederlands Recht.
- Alle geschillen die verband houden met de rechtsverhouding tussen opdrachtnemer en opdrachtgever waarop deze Algemene Voorwaarden van toepassing zijn, worden uitsluitend voorgelegd aan de Geschillencommissie Energielabel.
9. Annulering afspraak
Indien opdrachtgever de gemaakte afspraak wil annuleren/ verplaatsen dan kan dit tot 48 uur van te voren zonder verdere kosten. Voor latere annulering zal door opdrachtnemer de volgende kosten in rekening gebracht worden aan opdrachtgever:
- Binnen 24 tot 48 uur van tevoren bedragen de kosten EUR 50 incl. BTW
- Minder dan 24 uur van tevoren bedragen de kosten EUR 100 incl. BTW
10. Niet aanwezig bij afspraak
Indien Opdrachtgever niet aanwezig is en ook niet voor vervanging heeft gezorgd voor de afspraak voor de inspectie zal door opdrachtnemer EUR 100 incl. BTW aan kosten in rekening gebracht worden.
11. Tijdsindicatie inspectie door opdrachtnemer
Opdrachtnemer geeft bij het inplannen van de afspraak voor de inspectie een tijdblok aan die opdrachtgever dient vrij te houden. Dit zal in de regel tussen 1.5 uur voor en na het aangegeven tijdstip zijn.
12. Projectadministratie
- De opdrachtgever is eigenaar van het betreffende object of geeft de opdracht namens de eigenaar van het pand.
- De opnamegegevens, aanwezige tekeningen, meetstaten, plattegronden en installatieschema’s worden toegevoegd aan het digitale dossier. Ook worden er foto’s gemaakt van- en in het object. Deze gegevens worden 10 jaar bewaard.
- De objectkenmerken die worden opgenomen in het monitoringsbestand zullen worden geregistreerd in de landelijke energielabel database van de RVO: www.ep-online.nl
- Je stemt ermee in dat de opnamegegevens doorgegeven kunnen worden aan de rijksoverheid.
- Wanneer een energielabel audit, ofwel een kwaliteitscontrole, plaatsvindt, dan dien je toegang te verlenen tot het object en medewerking te verlenen. Als dit wordt geweigerd dan wordt het energielabel ingetrokken.
13. Bewijsstukken/ documentatie opname energielabel
- Uitgangspunt voor de isolatiewaarden van constructies bij een opname van het energielabel is het bouwjaar van het object, tenzij er bewijs aangeleverd is in de vorm van documentatie dat een betere isolatiewaarde dan die van het bouwjaar aangeeft. Met name bij verbouwingen is het wettelijk bewijs in de vorm van facturen, uitvoeringsfoto’s en de omgevingsvergunning van belang.
- Bij het ontbreken van documentatie kan er geen betere isolatiewaarde worden aangenomen, zelfs als het voor opdrachtgever evident is dat er een betere isolatiewaarde aanwezig is. Opdrachtnemer heeft hier geen invloed op. Dit is de regelgeving waaraan de opdrachtnemer dient te voldoen.
- Als er geen verdere documentatie is aangeleverd voor bijvoorbeeld het dak/ gevel/ vloer, dan kan dit dus een significante negatieve impact hebben op het energielabel. Daarom is het van belang dat de relevante informatie/ documentatie tijdig wordt aangeleverd.
14. Aanpassingen energielabel
- In het geval van situaties dat een Opdrachtgever nog additionele documentatie aanlevert na het ontvangen van het energielabel en nog aanpassingen wenst door te voeren op basis van deze additionele documentatie worden er door Opdrachtnemer extra kosten in rekening gebracht voor het opnieuw afmelden van het energielabel a EUR 45 incl. BTW.
- Als aanpassingen dienen worden doorgevoerd aan het energielabel omdat er bepaalde elementen over het hoofd zijn gezien, dan neemt Opdrachtnemer de additionele kosten voor zijn/ haar rekening.
15. Aansprakelijkheid energielabel
- De aansprakelijkheid van de opdrachtnemer voor indirecte schade, gevolgschade, gederfde winst en gemiste besparingen is uitgesloten.
- De aansprakelijkheid van de opdrachtnemer beperkt zich tot maximaal de hoogte van het totaalbedrag van de opdracht.
- De RVO is verantwoordelijk voor de uitkomst van het energielabel. De opdrachtnemer kan hiervoor nooit aansprakelijk worden gesteld.
16. Aansprakelijkheid verduurzamingsadvies/ warmteverliesberekening
- Opdrachtnemer verstrekt in zijn professionele hoedanigheid advies aan Opdrachtgever voor verduurzaming van de woning. Hierbij is er onder geen beding aansprakelijkheid mogelijk voor vermeende fouten/ incorrectheden.
- In geval van overduidelijke en erkende fouten bij verduurzamingsadvies en of warmteverliesberekening beperkt de aansprakelijkheid (zoals aangegeven in 15 item 2 ) zich tot maximaal de hoogte van het totaalbedrag van de opdracht. Onder geen beding kan eventuele gevolgschade toegerekend worden aan Opdrachtnemer.
17. Vertrouwelijkheid
Opdrachtgever is zonder voorafgaande toestemming van WVB Energie Advies niet bevoegd om aan derden op welke wijze dan ook informatie te verstrekken over de specifiek inhoudelijke aspecten van de uitvoering van de opdracht, daaronder mede begrepen de wijze waarop en de middelen waarmee de opdracht wordt uitgevoerd.